vrijdag 29 november 2013

Safety first

Deze blog begin ik met een bekentenis: Ik rijd vaker door als het (stop)licht op oranje springt en dat doe ook als ik zeker weet dat ik alsnog door rood rijd. Ik ben mij ervan bewust dat dit gevaarlijk kan zijn en negatieve gevolgen voor andere weggebruikers kan hebben. Deze gevolgen kunnen zelfs zo erg zijn dat iemand blijvend letsel overhoudt, meestal rijd ik niet harder dan de maximum snelheid. 

Als ik mezelf zoveel moeite zie doen om gezond te zijn en gezond te eten en noem maar op om mijn lichaam erop voor te bereiden om een zwangerschap succesvol te volbrengen, dan denk ik dat die bezorgdheid niet zou moeten afnemen als mijn kind op de wereld is. Ik denk ook niet dat ik de enige ben die haar eigen gezondheid en dat van haar kind(eren) zo serieus neemt. Ik denk dat heel veel vrouwen dat doen, maar er zijn altijd uitzonderingen. 

Laatst reed ik naar mijn werk en ik was op de linkerbaan op een tweebaansweg (éénrichtingsweg). Naast mij op de rechter-baan was er een vrouw met twee kinderen in de auto. Wij stonden stil bij een stoplicht en toen het groen werd en wij de bocht maakten kwam zij op mijn weghelft, zonder richting te geven en volgens mij ook zonder dat dat haar bedoeling was. Hoe kan je zo onvoorzichtig zijn? Ik ken die vrouw niet en ik weet ook niet of zij altijd zo roekeloos/dom rijdt, maar ik vraag me wel af of je als vrouw niet voorzichtiger moet zijn op de weg (zeker als je met je kinderen in de auto zit). Wat mij verbaast is dat mensen wel met kinderstoel(len) rijden in de auto en vervolgens als een idioot achter het stuur doen. 
Ik heb een keer een verhaal gehoord over een moeder die met haar twee kinderen tegen richting de snelweg opreed/afreed. Dat kan een foutje zijn, maar dan verwacht ik wel dat je daarna zeer voorzichtig bent en alles op alles zet om het in het vervolg beter op te letten. Oke, het is geen foutje om tegen-richting te rijden, maar als je het verkeer helemaal niet gewend bent, dan kan het gebeuren. Gelukkig zijn de mensen in dit verhaal er zonder kleerscheuren van af gekomen, maar je zou als moeder toch drie keer moeten nadenken voor de je volgende keer auto instapt.  Nu nogmaals mijn vraag: Hoe kan je zo onvoorzichtig zijn? Denk wel aan andermans kinderen als je niet aan jouw kinderen wilt denken. Je zou toch ook niet andermans kinderen willen vermoorden door jouw fout! 

Ik kan zo nog andere voorbeelden noemen van dingen die ik om mij heen zie, maar dat is niet het doel van mijn blog. Het doel is om de veiligheid van jouw gezin voor op te stellen. Je doet erg veel moeite om jezelf gezond en wel te houden voor jouw ongeboren kind en die verantwoordelijkheid draag je altijd bij je. Het zijn tenslotte de ouders die een voorbeeld voor hun kinderen zijn. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten